2017. évi I. törvény, a közigazgatási perrendtartásról - III. rész
2018. február 28. írta: dr.2n2a

2017. évi I. törvény, a közigazgatási perrendtartásról - III. rész

Azonnali jogvédelem

azonnali_jogvedelem.JPG


A közigazgatási perekben az azonnali jogvédelem fogalma újdonság ugyan, de annak tartalma korábban is ismert jogintézményeket takar.

Az új fogalom

  1. a közigazgatási per megindításának halasztó hatályát,
  2. a halasztó hatály feloldását,
  3. előzetes bizonyítás elrendelését és
  4. ideiglenes intézkedés megtételét teszi lehetővé újragondolt szabályok szerint.

A jogintézmény célja, hogy a közigazgatási perben hozandó bírósági ítélet jogerőre emelkedése előtt az azonnali jogvédelem iránti kérelmet előterjesztő fél előadhassa indokait a bíróság gyors intézkedését kérve.

A kérelem alapján a bíróság 15 napon belül megvizsgálja, hogy a közigazgatási cselekmény, vagy az azzal előidézett helyzet

  • közvetlenül fenyegeti-e hátránnyal a kérelmezőt,
  • indokolt-e a kialakult helyzet fenntartása vagy
  • szükséges-e a kialakult vitás helyzet ideiglenes rendezése.

Amennyiben az előadott indokok alapján valószínűnek tűnnek a kérelmező által előadottak, a bíróság még a jogvita végleges rendezése előtt, legfeljebb a végleges döntés meghozataláig intézkedik, hogy további hátrány ne következzen be, illetve addig is a felekre kötelező erővel rendezi a kialakult jogi helyzetet.

A kérelem előterjesztője az lehet, aki valószínűsíti, hogy

  • a vitatott közigazgatási cselekmény (tipikusan a közigazgatási döntés vagy annak következménye) jogát vagy jogos érdekét sérti vagy
  • az őt közvetlen hátránnyal fenyegeti.

Ezt a kérelemben pontosan és részletesen meg kell jelölni és valószínűsíteni kell okiratokkal vagy más módon, hogy a kérelmet előterjesztő által előadottak valósak és a sérelem vagy hátrány elhárításához szükséges a bíróság döntése.

A kérelem gondos indokolása azért is fontos, mert a bíróság hiánypótlásai felhívást nem bocsáthat ki, bizonyítást a kérelem megalapozottsága érdekében korlátozottan, csak az ideiglenes intézkedés tárgyában folytathat.

A bíróság nem köteles a feleket a kérelem tárgyában nyilatkoztatni, de ha úgy látja, beszerezheti nyilatkozataikat. Ezt megteheti akár telefonon, akár elektronikus úton, vagy e-mailben is.

A bíróság végzése ellen a közléstől számított 8 napon belül fellebbezésnek van helye, amelyet a másodfokú bíróság szintén 8 napon belül köteles elbírálni.

A döntés során a közérdek és a magánérdek mérlegelése történik meg.
A közigazgatási szervek tevékenységüket a köz érdekében végzik. A közigazgatási per azonban azért indul, mert a felperes a közigazgatási cselekmények miatt – állítása szerint – sérelmet szenved. A bíróság a perben a közigazgatás tevékenységének jogszerűségét bírálja el, és a bíróság mindenkire, tehát nem csak a peres felekre kötelező erővel dönt a jogsérelem fennálltáról, vagy annak hiányáról.
Éppen amiatt, hogy a közigazgatási cselekményt csak a bíróság jogerős ítélete után tekinthetjük jogszerűnek vagy jogsértőnek, indokolt lehet, hogy a bíróság gondoskodjon arról, hogy amíg e kérdésben nem dönt, a fennálló helyzet ne változzék vagy éppen ideiglenesen rendezést nyerjen.
A közigazgatási cselekmények által megtestesített vélelmezett közérdekkel szemben tehát lehetőség van a kérelmező magánérdekének figyelembe vételére. Ugyanakkor a bíróság az ellenérdekű fél érdekét is szem előtt kell, hogy tartsa.

A közigazgatási per megindításának általában nincs halasztó hatálya a közigazgatási döntés végrehajtására. A bíróság viszont dönthet a halasztó hatály elrendeléséről, így a végrehajtás nem foganatosítható. A döntés lehet teljes vagy részleges is, attól függően, hogy az azonnali és hatékony jogvédelmet milyen körű döntés szolgálja.
Amennyiben azonban a keresetindítás halasztó hatályú a közigazgatási döntés végrehajthatóságára nézve, a bíróság a halasztó hatályt feloldhatja, és a végrehajthatóvá teheti időlegesen a döntést, így az abból eredő jogok és kötelezettségek részben vagy egészben gyakorolhatók.

Amennyiben a jogvita jellege indokolja, a bíróság ideiglenes intézkedést hozhat, a per befejezéséig rendezheti a felek viszonyát. E körben akár bizonyítást is lefolytathat a bíróság.

Ha a jogvita eldöntéséhez bizonyítási eljárás lefolytatására van szükség, és az valószínűleg később már nem lenne foganatosítható vagy észszerűbb, hogy az így beszerezhető bizonyíték már rendelkezésre álljon, a bíróság előzetes bizonyítást rendelhet el. A bizonyítás elrendelése ellen fellebbezésnek nincs helye.

Az azonnali jogvédelem legfeljebb a jogerős bírósági döntésig tart. Ugyanakkor a bíróság eltérő időpontot is meghatározhat, a döntését kérelemre vagy hivatalból hatályon kívül is helyezheti. E körben is a jogvédelem szükségessége dönt.

Amennyiben arra már nincs szükség, az azonnali jogvédelmet elrendelő végzés hatályon kívül helyezésének van helye.

Több jogvédelmi eszköz párhuzamos alkalmazására is lehetősége van a bíróságnak, amennyiben a kérelem alapján azt szükségesnek találja.


Forrás: obh.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://paragraphhill.blog.hu/api/trackback/id/tr8213705596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása