A közigazgatási per tárgya, azaz a közigazgatási jogvita
Az új Közigazgatási perrendtartás az ún. hézagmentes jogvédelem elvét megteremtve kiszélesíti a közigazgatási perben tárgyalható közigazgatási jogvita fogalmát:
a közigazgatási szervek közigazgatási jog által szabályozott és az érintett jogalany jogi helyzetének megváltoztatására irányuló vagy azt eredményező valamennyi cselekményének vagy a cselekmény elmulasztásának jogszerűsége közigazgatási perben vitatható lesz.
Nem lehet közigazgatási pert indítani:
- kormányzati tevékenységgel összefüggésben (különösen honvédelemmel, külüggyel, idegenrendészettel kapcsolatban)
- önállóan valamely közigazgatási cselekmény megvalósítását szolgáló járulékos cselekmény jogszerűsége tárgyában
- az egymással irányítási vagy vezetési jogviszonyban álló felek között.
Milyen formában kezdeményezhető közigazgatási per?
A közigazgatási per keresetlevél benyújtásával kezdeményezhető, amely nem más, mint az az irat, amelyben a felperes (eljárást kezdeményező fél) leírja, hogy valójában mit kér a bíróságtól.
A közigazgatási perben előterjeszthető kereseti kérelem fajtái:
- a közigazgatási cselekmény hatályon kívül helyezése, megsemmisítése vagy megváltoztatása
- közigazgatási cselekmény elmulasztásának megállapítása (mulasztási per)
- a közigazgatási cselekmény megvalósításának megtiltása
- a közigazgatási jogviszonyból eredő kötelezettség teljesítésére kötelezés (marasztalási per)
- közigazgatási szerződéses jogviszonnyal vagy közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatban okozott kár megtérítésére kötelezés
- közigazgatási tevékenységgel előidézett jogsértés tényének megállapítása (megállapítási per)
A keresetlevél tartalma:
A beadványnak szigorú alaki, tartalmi követelményei vannak, de a jogi képviselő nélkül eljáró felperes számára „kedvezmény”, hogy a keresetlevelet külön jogszabályban meghatározott nyomtatványon is előterjesztheti.
Ha a felperes úgy dönt, hogy nem nyomtatványon terjeszti elő a keresetlevelét, akkor annak az alábbiakat kell tartalmaznia:
- meg kell jelölni az eljáró bíróságot, amely vagy
- a Fővárosi Törvényszék vagy
- valamelyik regionális illetékességgel eljáró közigazgatási és munkaügyi bíróság vagy
- bármely megyeszékhelyen található közigazgatási és munkaügyi bíróság (társadalombiztosítás, szociális vagy gyermekvédelmi ellátással kapcsolatos perekben, illetve közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos perben];
- meg kell jelölni a felperes és az alperes nevét, címét vagy székhelyét, továbbá, ha ismert, képviselőjének nevét, lakcímét vagy székhelyét – továbbá csak a felperesnek az adóazonosító számát és cégjegyzékszámát);
- meg kell jelölni, hogy milyen közigazgatási tevékenységet vitat a felperes és arról mikor szerzett tudomást;
- le kell írni azokat az adatokat, amelyekből megállapítható, hogy miért éppen annak a bíróságnak van hatásköre és illetékessége;
- meg kell határozni, hogy mi az a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelem, amely miatt a felperes a közigazgatási bírósághoz fordult;
- és végül határozott kérelmet kell előterjeszteni arra vonatkozóan, hogy a bíróságtól milyen döntést vár a felperes.
+ ha a felperesnek van jogi képviselője, akkor a felperes jogi képviselőjének neve, székhelye, ügyvédi iroda esetén az ügyintéző neve, telefonos és elektronikus elérhetősége is a keresetlevélben feltüntetendő.
Peres eljárási illetéket a közigazgatási perben általában a keresetlevélen előzetesen nem kell leróni, figyelemmel arra, hogy e per tárgyi illetékfeljegyzési jog kedvezménye mellett indítható meg, azaz a bíróság az eljárást befejező határozatában dönt – pervesztesség/pernyertesség arányában – a le nem rótt eljárási illetékről, annak viseléséről.
A keresetlevél hiányosságainak következménye:
- a bíróság a keresetlevelet visszautasítja – ha a hiányos adatok miatt nem tud foglalkozni az üggyel vagy
- hiánypótlásra szólítja fel felperest, megjelölve abban, hogy mit vár a felperestől, milyen tartalommal kell a keresetlevelet előterjeszteni.
A keresetlevél előterjesztésének/benyújtásának a helye:
a) az elsőfokon eljárt közigazgatási szervnél: amennyiben a közigazgatási per tárgya egy, a felperes részéről jogsértőnek tartott határozat vagy közigazgatási cselekmény.
b) bíróságnál:
- közigazgatási szerződéssel kapcsolatos jogvitában
- közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos jogvitában (kivéve: a Közszolgálati Döntőbizottság határozatát támadó kereseti kérelem à azt a Közszolgálati Döntőbizottsághoz kell benyújtani)
- mulasztási per kezdeményezésénél
- marasztalási per indításánál
- mulasztási perben hozott ítélet kikényszerítése iránti per
c) Kúriánál: önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló kérelem
A keresetlevél előterjesztésének határideje:
A közigazgatási jogvita kezdeményezésének a lehetősége nem korlátlan időben. Amennyiben egy közigazgatási cselekményt (jellemzően egy közigazgatási döntést) közölnek, úgy általában 30 napon belül kell a vitatott cselekmény közlésétől számítva azt előterjeszteni. A Kp. szerinti 30 napos keresetindítási határidőtől eltérő, rövidebb keresetindítási határidőket törvények állapíthatnak meg.
Amennyiben a cselekményt nem kell közölni, akkor legkésőbb a cselekmény megvalósulásától számított 1 éven belül terjeszthető elő kereseti kérelem.
A különös közigazgatási perek ettől eltérő időpontokat is jelölhetnek.
A keresetlevél előterjesztésének módja:
- gazdálkodó szervezet és jogi képviselővel eljáró természetes személy felperes kizárólag elektronikus ügyfélkapun keresztül,
- jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy:
- papír alapon vagy
- elektronikus ügyfélkapun keresztül.
Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett fél, amennyiben nem elektronikus úton terjeszti elő a keresetlevelét, annak következménye a keresetlevél visszautasítása.
Ki jogosult a közigazgatási per kezdeményezésére (azaz ki lehet a felperes)?
- Akinek jogát vagy jogos érdekét a közigazgatási tevékenység közvetlenül érinti (jellemző módon egy, a közigazgatási pert megelőző eljárásban résztvevő ügyfél);
- az ügyészség, ill. törvényességi felügyeletet gyakorló szerv;
- az a közigazgatási szerv, amely a megelőző eljárásban hatóságként vagy szakhatóságként nem vett részt – amennyiben a hatáskörét a közigazgatási tevékenység érinti;
- civilszervezet, amely a közigazgatási tevékenység által érintett földrajzi területen legalább 1 éve folytatja tevékenységét, és a közigazgatási tevékenység érinti a nyilvántartásba vett tevékenységét;
- érdekképviseleti szervezet vagy köztestület, amelynek alapító okiratban rögzített tevékenységét a közigazgatási tevékenység érinti.
Milyen érdemi döntéseket hozhat a bíróság?
A kereseti kérelem alapvetően kijelöli azt, hogy a bíróság milyen döntést hozhat. A kereseti kérelmet azonban nem annak megjelölése, hanem tartalma alapján veszi figyelembe a bíróság.
A közigazgatási tevékenység jogszerűségét a bíróság mindig a kereseti kérelem korlátai között vizsgálja, még pedig az annak megvalósulása időpontjában fennálló tények figyelembevételével.
1. Keresetet elutasító döntés:
Amennyiben a felperes kereseti kérelmét nem tartja megalapozottnak, úgy a kereseti kérelem elutasításáról dönt a bíróság, továbbá akkor is, ha olyan eljárási szabályszegés történt, amelynek az ügy érdemi elbírálására lényeges kihatása nem volt.
2. Keresetnek helyt adó ítélet:
Amikor a bíróság felperes kereseti kérelmét megalapozottnak tartja, az alábbi döntéseket hozhatja:
- a közigazgatási cselekményt megváltoztatja
- megsemmisíti
- hatályon kívül helyezheti
- szükség esetén a közigazgatási cselekmény megsemmisítése vagy hatályon kívül helyezése mellett a közigazgatási szervet új eljárásra kötelezi
- a közigazgatási szervet marasztalja
- a jogsértés tényét megállapítja.
A 2018. január 1-jét követően indult perekben amennyiben az ügy természete, a törvényi szabályozás megengedi és a tényállás tisztázott, a bíróság elsődlegesen a közigazgatási cselekményt megváltoztatja.
Csak a megváltoztatási lehetőség hiányában dönthet a közigazgatási cselekmény megsemmisítéséről vagy hatályon kívül helyezéséről.
A két ítéleti döntés között a lényegi különbség az, hogy főszabály szerint a bíróság megsemmisítő döntést hoz a közlésre visszamenőleges hatállyal, ellenben hatályon kívül helyez az esetben, amikor a hatályvesztés időpontját a közlésre visszamenőleges hatálytól eltérő módon határozza meg.
A bíróság akkor állapítja meg ítéletben a jogsértés tényét, amennyiben sem megváltoztatás, sem megsemmisítés, és még marasztalás sem lehetséges, de emellett a felperesnek mégis fontos érdeke fűződik a megállapításhoz (vagy a jogsérelem így elhárítható).
A közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése iránti igény polgári perben történő előterjeszthetőségének feltétele az, hogy a közigazgatási bíróság a jogsértés tényét ítéletben állapítsa meg.
Forrás: obh.hu